Vuurwerk!
Soms, als ik mijn les wil starten, staan er kinderen te trappelen om iets met me te delen. Zo ook vandaag!
“𝘐𝘬 𝘩𝘦𝘣 𝘨𝘪𝘴𝘵𝘦𝘳𝘦𝘯 𝘯𝘰𝘨 𝘨𝘦𝘥𝘦𝘮𝘰𝘯𝘴𝘵𝘳𝘦𝘦𝘳𝘥.” Nieuwsgierig vroeg ik door. Blijkbaar had hij met vijf klasgenoten een fietspad geblokkeerd uit protest tegen het vuurwerkverbod. Het onderwerp maakte meteen veel los in de klas. Het was duidelijk dat het vuurwerkverbod hier leeft; iedereen was er fel op tegen.
Spontaan een mooi thema voor een debat, ik deelde de klas op in twee teams:
• Team 1: vóór het vuurwerkverbod
• Team 2: tegen het vuurwerkverbod
Na 10 minuten voorbereiden en het aanwijzen van een woordvoerder barstte het los. Team 1 kwam met maar liefst 11 (!) argumenten: van milieu en gezondheid tot veiligheid en dierenwelzijn. Team 2 bleef hangen bij “𝘳𝘰𝘵𝘫𝘦𝘴 𝘻𝘪𝘫𝘯 𝘭𝘦𝘶𝘬” en “𝘻𝘰𝘯𝘥𝘦𝘳 𝘷𝘶𝘶𝘳𝘸𝘦𝘳𝘬 𝘪𝘴 𝘩𝘦𝘵 𝘨𝘦𝘦𝘯 𝘰𝘶𝘥 𝘦𝘯 𝘯𝘪𝘦𝘶𝘸”.
Tijdens de nabespreking van het debat gaven veel kinderen toe dat ze zich beter konden inleven in het vuurwerkverbod, nu ze er zelf meer over nagedacht hadden en het met elkaar besproken hadden. Kijken vanuit een ander perspectief gaf nieuwe inzichten!
(Al zeg ik er nu maar even niet bij dat alsnog alle handen omhoog gingen op de vraag: “𝘞𝘪𝘦 𝘪𝘴 𝘦𝘳 𝘯𝘰𝘨 𝘴𝘵𝘦𝘦𝘥𝘴 𝘵𝘦𝘨𝘦𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘷𝘶𝘶𝘳𝘸𝘦𝘳𝘬𝘷𝘦𝘳𝘣𝘰𝘥?” Het is een proces, hè 😅 )
Jim Kwakkel, HVO docent