Mondelinge taalvaardigheid van kinderen is laag, juist dáár maakt HVO het verschil!

🗣️ Ouders opgelet! Vind jij mondelinge taalvaardigheid ook belangrijk?

Nu in het nieuws: De Inspectie van het Onderwijs slaat alarm. Kinderen op de basisschool hebben steeds meer moeite met spreken, luisteren en het voeren van gesprekken. Meer dan de helft van de leerlingen durft of kan hun mening niet goed onder woorden brengen.

Matthijs van den Berg, directeur kennis van de Inspectie van Onderwijs bij het NOS Radio 1 Journaal: "Waar je aan moet denken bij mondelinge taalvaardigheid? Als leerling heb je moeite om een gesprek op gang te brengen, om een gesprek op gang te houden. Je kunt moeite hebben om je gedachten en gevoelens goed onder woorden te brengen of je persoonlijke mening uit te drukken.”

🌿 Dit is precies wat we doen in de HVO-lessen
In Humanistisch Vormingsonderwijs ontdekken kinderen:
👂 actief luisteren zonder te oordelen
🗨️ hun mening te vormen, veranderen en verwoorden
🤝 in gesprek gaan over verschillen
💛 gevoelens benoemen en bespreken
🌍 vragen stellen, nieuwsgierig zijn en écht in dialoog gaan

In elke les oefenen kinderen met gesprekken die ertoe doen, over vriendschap, keuzes, emoties, wereldvragen en morele dilemma’s.
Kinderen ontdekken dat hun stem telt. En dat die van een ander dat óók doet.

✨ HVO bouwt aan precies die vaardigheden die nu zo hard nodig zijn.
Zodat kinderen niet alleen leren praten, maar leren samen denken, samen voelen en samen begrijpen.

👉 Ruim 23.000 kinderen op 500 basisscholen krijgen al HVO. Vraag het aan voor je kind, er zijn geen kosten aan verbonden! 

Artikel NOS

Interview NPO Radio1